dell-datacenter-datastorage-data

Frankó-Csuba Dea jövőkutatóval, és Rab Gergellyel a Dell Technologies termékspecialistájával, tanácsadójával beszélgettünk arról, hogy a cégek ma hogyan viszonyulnak a technológiához.

Milyen elvárásaik vannak a szervezeteknek a technológiával szemben?

Franko-Csuba-Dea

                 Frankó-Csuba Dea, jövőkutató

Frankó-Csuba Dea: Más szemléletmódot képviselnek azok a vállalkozások, akik az új technológiai környezetben jöttek létre és más helyzetben vannak azok, akik a 20. századi infrastruktúrával vagy a 2000-es évek elején összerakott infrastruktúrával állnak most a nagy digitális transzformációs kihívások előtt.

Azok a cégek, akik nem a legkorszerűbb rendszerekből építkeznek elég nehéz helyzetben vannak, mert alap rendszereket kell lecserélniük, amihez egy nagy levegővételre van szükség. Sokszor van egyfajta félelem a vezetőkben, hogy ez akkora beruházással jár majd, hogy nincs értelme belevágni, máskor attól tartanak, hogy nagyon nehéz lesz biztosítani az emberi erőforrást és a szaktudást, ami kell ahhoz, hogy egy új rendszerre átálljon a szervezet. Pedig nem biztos, hogy olyan nagy erőforrásra és beruházásra van szükség, mint amekkorára számítanak. Mégis ők úgy érzik, mintha a Himaláját kellene megmászniuk.

Vannak vállalkozások, akik már elindultak az úton és már legalább az alaptáborig eljutottak, ők már nekiláttak a core-rendszer frissítésének és cseréjének. Náluk mindenki abban bízik, hogy amikor a core-rendszer elkészül, akkor minden rugalmatlanság és kín egy csapásra el fog tűnni. Hiszen az új rendszer rugalmas, skálázható, reaktívabb lesz, és sokkal könnyebb lesz vele dolgozni.

A rugalmasabb cégek esetében a core-rendszer cseréje egy intenzív üzleti gondolkodásból indul ki. Ők az üzleti stratégia mentén végiggondolják, hogy melyek azok az előnyök, lehetőségek, üzleti rugalmasságok, amiket ők szeretnének elérni és amire a technológiát szeretnék használni. Más a nézőpont. A kiindulópont az, hogy mit akarok üzletileg megvalósítani, mi a vízióm, mihez van szükségem új technológiára és utána jön az, hogy mi lesz erre a legjobb eszközrendszer.

Az látható a piacon, hogy nagyon változó, hogy hol tartanak a szervezetek.

rabgergely-dell

               Rab Gergely, Dell Technologies

Rab Gergely: A technológia ma már sokkal többet enged meg, mint régen. De nem arról van szó, hogy eddig az autónk ment maximális 100 km/h-val, most meg 130-cal vagy 160-nal, hanem egy teljesen új út, úthálózat vagy közlekedési mód épül ki az új lehetőségeknek köszönhetően. A technológia területén a terhelések, a workloadok teljesen megváltoztak, ennek köszönhetően újfajta eszközök jelentek meg. Ez nem csak a hagyományos adatcentrumi infrastruktúrára vonatkozik, hanem a távközlési hálózatokra is, illetve ennek a kettőnek az együttműködésére is. Sőt, mára az is elvárás lett, hogy bárhol, bármikor hozzáférjünk az adatainkhoz. Szeretnénk mindenhol bekapcsolódni a vállalat életébe és ehhez az újfajta azonnalisághoz megfelelő eszközökre és kiegészítő megoldásokra van szükség. Például, nekem tudnom kell, hogy 300 kilométerrel odébb a gyártó egységem éppen most hogy teljesít, real-time analitikát szeretnék látni és ha szükséges, akkor be is szeretnék avatkozni. Tehát az azonnaliság és az új technológiai lehetőségek sokkal jobban rá tudnak kapcsolódni az üzletre.

Ugyanakkor a technológia nagyon gyorsan változik. 5 év múlva a most aktuális technológia elavult lesz. Hogy lehet erre felkészülni?

Frankó-Csuba Dea: A hétköznapi életünkben, magánfelhasználóként egyre több kényelmi funkciót használunk. Amikor a Gmail fiókomat használom a rendszer már előre tudja, hogy mi az, amit le akarok írni. Ehhez hozzászoktam, és ezt a funkciót egy B2B rendszertől is el fogom várni. A 10 évvel ezelőtti mobilommal egészen jó felbontású fotókat készítettem, de ma már a telefonom nemcsak lefotózza azt az adott képet, hanem szoftveresen javítja a színeket, és gyakorlatilag egy olyan valóságot teremt a fényképen, ami szebb, mint amit én eredetileg láttam. Ezekhez a kényelmi funkciókhoz szoknak hozzá a felhasználók és az ilyen kreatív funkciókat keresik az üzleti környezetben használt megoldásokban is. Ezzel az üzleti oldal figyelme eltolódik a pozitív hozzáadott érték irányába. Az ma már alapvető elvárás, hogy gyors, rugalmas és jó legyen az infrastruktúra, de hamarosan azt fogjuk várni, hogy legyenek a megoldásban extrák, amitől a munka egyszerűbb és hatékonyabb.

Ez hogy működik egy ilyen core-rendszer esetében? Egyre többen mozdulnak el abba az irányba, hogy nem próbálnak meg mindent saját maguknak nulláról felépíteni, hanem egy felhőszolgáltatás keretében kész, jól begyakorolt, jó adathalmazokon alapuló megoldásokat vesznek igénybe. Itt az üzleti modellek is megváltoznak. A cégek előfizetéses megoldásban használhatják az infrastruktúrát vagy a felhőszolgáltatást. Ezt mindig fejlesztik annak megfelelően, hogy hol tart a technológia és hosszú távon rugalmas fejlődést biztosít.

Rab Gergely: Sokszor előkerül, hogy egy erőforrást vagy feldolgozást érdemes-e felhőbe költöztetni vagy nem. Valóban a felhő hívogató és sok területen helye van egy vállalat életében. A nagyon gyorsan változó rendszereknek a felhő zseniális. A felhő többnyire egy fogyasztási és készletezési modell, de lehet saját felhőnk is. Tehát a felhő nem jelenti feltétlenül azt, hogy távol van tőlünk a szerver. Számításaink alapján, ha napi 8 óránál többet futtatunk egy erőforrást a felhőben az drágább lesz, mintha a cég maga üzemeltetné. Ügyfeleinknek tudunk tanácsot adni, hogy melyik megoldás jobb. Ha minden szükséges tényezőt ismerünk, akkor ki tudjuk számolni, hogy mi éri meg jobban és ennek megfelelően a megoldás kialakításában is számíthatnak ránk a cégek.

A következő héten az adatokban rejlő lehetőségekről beszélünk majd.