dell-bigdata-interview

Múlt héten a cégek és a technológia viszonyát jártuk körül Frankó-Csuba Dea jövőkutatóval, és Rab Gergellyel a Dell Technologies tanácsadójával, most pedig az adatelemzésben rejlő lehetőségekről beszélgetünk.

Sokszor halljuk ma, hogy döntéseket szeretnénk hozni adatok segítségével. Az elmúlt 3-4 év technológiai változása hogyan alakította az adatokhoz való viszonyunkat?

Franko-Csuba-Dea

             Frankó-Csuba Dea, jövőkutató

Frankó-Csuba Dea: Már 15 éve foglalkoznak a cégek a Big datával és azzal, hogy a benne rejlő lehetőségek hogyan fordíthatóak le üzleti értékekre. Nagyon nagy számítási kapacitásunk volt már 20 évvel ezelőtt is, szuper algoritmusaink voltak már 10 évvel ezelőtt is, de mégsem láttuk azt az átütő robbanást. Nem mondhatjuk azt, hogy mindenki átállt volna az adatvezérelt működésre. De ez miért van?

A személyes véleményem, hogy egy új irányzat akkor tud gyorsan elterjedni és hétköznapi gyakorlattá válni, amikor megjelenik az a felhasználóbarát interface, aminek segítségével az átlag felhasználó, jelen esetben üzletember képes a technológiával valamit kezdeni. Az e-kereskedelem területén 25 évvel ezelőtt is rendelkezésre álltak adatok, mégse adatalapon döntött a marketing osztály. Azóta dönt adatalapon mindenki, amióta egy gombnyomásra látják az eredményeket a Google-nek, a Facebooknak és az összes integrált rendszernek köszönhetően, amin a vállalati kampányok futnak. Így valós időben látják, hogy éppen hogy állnak a kampányok, mi hogyan hatott rájuk, miket lehet állítani ahhoz, hogy újabb felfutási lehetőségeket teszteljünk. Tehát hiába van a vas, a számítási kapacitás, az adat, akár még az algoritmus is, ha az nem fogyasztható a felhasználónak. Az adatvezérelt világ egy fordulópontnál áll, és a különböző vertikumokban megjelennek azok az interface-ek, amivel a hétköznapi munkavállaló, döntéshozó jól tudja használni az adatokat. De ehhez mindenképpen kell a gép és az ember között egy jó közvetítő.

rabgergely-dell

           Rab Gergely, Dell Technologies

Sokféle adattal rendelkeznek a vállalatok. Mi a sikeres adatalapú működés kulcsa?

Rab Gergő: A rendszerezés. Vannak például az adatbázisok, amelyek a core-rendszerekben kapnak egy skatulyát. Néhány egyéb adattípust is be tudunk valahova skatulyázni, például a videómegfigyelő rendszer adatait, felvételeit vagy a beléptetőrendszerek security adatai, de létezik egy csomó olyan adat, amelyet nem tudunk így meghatározni. Például amikor egy biztosító szeretné egy ügyfélnek kikalkulálni a kötelezőbiztosítását a következő negyedévre, és a beleegyezésével információt szerez arról, hogy mennyit használja az autóját és merre jár, akkor ezeket az adatokat megfelelően be kell fogadnunk, kezelnünk és tárolnunk. Azonban egy idő után lehetetlen minden egyes adattípusnak különböző rendszert csinálni, ekkor strukturálatlan adatok keletkeznek. Egy cégnél 10 évvel ezelőtt maximum 10 százalék volt a strukturálatlan adat. Nem is helyeztünk rá nagy hangsúlyt, beláttuk a saját korlátainkat és beláttuk, hogy úgysem tudjuk feldolgozni őket. Ezesetben felesleges gyűjteni is őket. Ma a strukturálatlan adatok aránya akár 80 százalék is lehet, de most már megvannak azok az eszközök, amelyekkel fel tudjuk őket dolgozni, ez egy technológiai ugrás.

Dea említette múlt héten, hogy olyan rendszerekre van szükség, amelyek az üzleti életben le tudják másolni a hétköznapi életünket: a konzumer kategória gyorsaságát, szépségét, hatékonyságát. Ha mindezt összekötjük a strukturálatlan adatokkal, akkor látjuk, hogy olyan analitikákat, olyan feldolgozásokat szeretnénk kapni a strukturálatlan adatokból, amelyek szépek, gyorsak, real-time-ban előállíthatóak. A mostani technológiai vívmányok egyik legjobbja a real time big data. Valaki ezt elnevezte fast datának. Hagyományosan a big data lekérdezések a hóvégi zárások voltak. Egy hónapot kellett várni például arra, hogy kiderüljön, hogy borzasztó sok selejt keletkezett, mert elkopott az egyik szerszámunk. A feldolgozás a ciklikus, nagy időt átfogó analitikáról átállt a real-time analitikára és ez egy másik minőségi ugrás. Az elmúlt időben a kulcsadatok a strukturálatlan adatok és a kulcskérdés az, hogy ezeket a strukturálatlan adatokat az üzletben hogyan tudjuk jól és értékteremtően felhasználni.

Adatközpontúság kiknek segített, hogy sikeres legyen?

Frankó-Csuba Dea: A jövőben egyetlen iparág szereplője sem rúghat labdába, ha nem adat alapon építkezik.

Rab Gergely: Egyre többen, nem csak start-upok, de megújulni képes kis- és középvállalatok is felismerik azt, hogy az adatalapú döntéstámogatás nagyban segíthet nekik abban, hogy jó irányba menjenek. Hagyományosan azt mondtuk, hogy az IT egy kiszolgáló szervezet. Mondjuk cost-center. De ha az informatika átalakul, akkor profitcenter tud lenni, mert olyan új bevételi forrásokat tud teremteni, amelyekre az üzlet eddig nem gondolt. Van pár példa, amikor azt mondták cégek, hogy informatika alapú lesz a szolgáltatásuk, és ezt megízesítik egy kis szakmával. Ilyen például az a néhány biztosító, akik leképezték adatokra az autóvezetési stílust. Összességében az adatok megfelelő felhasználása rengeteg értékkel együtt tud járni, csak meg kell találni azt a pici pluszt. Ha a cél megvan, akkor szívesen segítünk ügyfeleinknek a megvalósításban.

Ha kérdése merülne fel a témában, forduljon hozzánk üzenetben!