Az élet valamikor egyszerű volt. Nem kellett szabványosítani azt, ami egységes volt. Aztán már nem volt könnyű, és a mai napig sem az. Ezt megváltoztathatja az UEM (Unified Endpoint Management) megoldás, amely nem csupán az egyszerűbb kezelésről szól, hanem valami többről is – egy modern digitális munkahely létrehozásáról. 


A kezdetekben az IT osztályoknak könnyű dolga volt – a felhasználók csak asztali számítógépeken dolgoztak. Ha a vállalatnak többre volt szüksége belőlük, és a kézi irányítás nehézkessé vált, bevezette a PCLM (PC Lifecycle Management) megoldást. A használata révén a rendszerek és alkalmazások telepítése a felhasználók számára, javítások feltöltése vagy az erőforrásokhoz való engedélyek kiosztása gyorsan és hatékonyan ment végbe. Ezt az idillt még a hordozható PC-k, azaz a laptopok megjelenése sem rontotta el.

Mikor jött el a változás ideje?
A lépcsőfokok akkor kezdődtek, amikor a mobil eszközöket széles körben használni kezdték – először jöttek a telefonok, majd PDA-k, az első okostelefonok és táblagépek. Ezeknek a készülékeknek minden csoportja külön tényezővé vált saját operációs rendszerrel az informatikai környezetben. És ezeknek a technológiai tényezőknek – például az egykor népszerű BlackBerry platformnak, a Windows mobil eszközöknek vagy az Apple okostelefonoknak – szükségük volt saját kezelőeszközökre. Az IT végpontok környezetének növekvő összetettsége miatt drámai módon megnőtt azok üzemeltetési költsége.

Az MDM-től az EMM-n keresztül az UEM-ig
A mobil eszközök egyre nagyobb tömegű felhasználására és a BYOD modell népszerűsítésére reagálva MDM (Mobile Device Management) rendszerek jelentek meg. Úgy hozták létre őket, hogy kielégítsék az egyre növekvő igényt, amely biztosítja az alkalmazottak számára biztonságos hozzáférést a vállalati erőforrásokhoz, különösen az e-mailhez. A mobil alkalmazások későbbi gyors fejlődésével párhuzamosan került sor a kezelési eszközök fejlődésének egy szakaszára is, amelynek eredményeként az MDM eszközök funkcionálisan gazdagabb EMM (Enterprise Mobility Management) platformokká fejlődtek.

Ma megfigyelhetjük, hogyan is fejlődik a munkahely minden szempontból. Még a PC-k használata esetén is az alkalmazottak a munka nagy részét távolról végzik. A kutatások azt mutatják, hogy egyre több embert vonz a rugalmas megközelítés a bárhonnan és bármikor végezhető munkavégzéshez – ehhez a megfelelő eszközökre van szüksége.

Az okostelefonok a legelterjedtebbek jelenleg a hálózathoz csatlakoztatott eszközök között és a felhőalapú szolgáltatásokat (például Microsoft Office 365) tekintve. Az asztali alkalmazások és az operációs rendszerek, amelyek egyre inkább hasonlítanak a mobil alkalmazásokra, folyamatosan változnak. Nem szabad viszont elfelejteni, hogy új típusú eszközök, például az úgynevezett wearables vagy bármilyen tárgyak IoT használata (pl. érzékelők) – ezek szintén olyan végkészülékek, amelyeket speciálisan kell kezelni.

A digitális átalakulás előrehaladtával az üzleti vállalkozások IT-vel szemben támasztott követelményei megváltoznak. Már nem csak a kommunikáció biztosításáról, a hozzáférésről és a termelékenység javításáról van szó, hanem a platformközi innovációról, a menedzsment következetességéről és a könnyű használatról is. Az ilyen feltevések hatása és az IT szerepének szélesebb áttekintése a vállalatok terminálkészülékeinek kezelésére szolgáló eszközök újabb fejleményei, amelyek egységes UEM (Unified Endpoint Management) platformmá válnak.

Az UEM valamivel több, mint a végpont-kezelés
Egységes platformként az UEM átveszi az összes operációs rendszerrel (iOS, Android, Windows, Mac OS, …) működő végberendezések (asztali számítógépek, laptopok, okostelefonok, táblagépek, IoT végpontok) kezelését. A hagyományos eszköz-központú mechanizmusokat felhasználó-orientált megközelítéssé alakítja át.

Az előnye nyilvánvaló, hogy az UEM a különböző eszközöket és folyamatokat egy egységes funkciókészlettel helyettesíti, lehetővé téve az IT rendszerek számára az egyes végpontok, minden alkalmazás és a különböző mobilitási esetek központi kezelését (mind a vállalat tulajdonában lévő eszközök, mind a BYOD által használt eszközök segítségével). Ez alacsonyabb karbantartási költségekhez vezet és az eszközök könnyebb megvalósítását és használatát eredményezi.

Több eszköz egyesítésével az UEM valós idejű kezelést és az eszközök a szabványoknak és irányelveknek való megfelelés-ellenőrzését biztosítja, függetlenül attól, hogy hol vannak az adott időpontban. Az eredmény a szervezet legértékesebb eszközeinek, azaz a birtokában lévő adatoknak a teljes biztonsága.

Előnyök, előnyök…
Ugyanakkor a végfelhasználói eszközökön folyamatos felhasználói támogatást nyújtanak. Az úgynevezett user experience fejlesztése, valamint a felhasználók és az adminisztrátorok megnövekedett termelékenységét befolyásolják az UEM által kínált önkiszolgáló mechanizmusok, a feladatok és műveletek automatizálása, valamint az összegyűjtött adatok elemzésén alapuló, az operatív intelligencia platformba ágyazott adatok. Az UEM-nek köszönhetően az IT részlegek a modern digitális munkahely meghatározására és fejlesztésére összpontosíthatnak ahelyett, hogy számítógépeket telepítenek az alkalmazottaknak vagy ellenőriznék a rendszerfrissítéseket.

Ennek eredményeként a modern UEM (amely kétségtelenül magában foglalja a VMware Workspace ONE-t is) több, mint egy hagyományos menedzsment eszköz. A digitális átalakulás elemeként a szervezetekben hozzájárul a versenyelőny kiépítéséhez.